De flesta företag känner till att reglerna i GDPR omfattar alla typer av personlig information som sparas. Detta gäller också personuppgifter i avtal, dvs avtal som sparats av exempelvis bokföringsskäl eller för att kunna hitta avtalsinformation om kunder eller leverantörer.
Avtal finns ofta sparade digitalt, men GDPR tar inte hänsyn till hur avtalen är sparade utan gäller oavsett. Det blir då viktigt för företag att känna till dels hur avtal finns sparade, dels vilka personuppgifter som finns i avtalsdokumenten.
Några exempel på hur avtal sparas är inskannade avtal som sparats som ”bildfiler”, med eller utan tillhörande avtalsdata i textformat som gör avtalsinnehåll sökbart. Problemområdet vi kommer beröra i denna artikel berör dig som har skannat in dina avtal som bildfiler men som inte har stenkoll på exakt vilka personuppgifter som finns i varje avtal/bildfil.
Dataskyddsförordningen GDPR (The General Data Protection Regulation) är enligt Integritetsskyddsmyndigheten till för att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
Enligt reglerna i GDPR har avtal en viss särställning eftersom det naturligtvis alltid finns ett avtal för att kunna leverera en tjänst, vara eller för att upprätthålla en överenskommelse. De allmänna bestämmelserna i GDPR gäller på samma sätt för personuppgifter i avtal som för personuppgifter som sparats i andra syften.
Några aspekter på personuppgifter och avtal:
Den registrerades rättigheter enligt GDPR måste uppfyllas annars kan företaget få krav på korrigering från Integritetsskyddsmyndigheten. Nedan några generella exempel på risker.
Som vi berört tidigare är det bästa sättet att motverka risker att förbereda sig. Förberedelser kan göras på många olika sätt som omfattar juridiska, tekniska och organisatoriska åtgärder. Några exempel nedan:
Utan att gå in i detalj i hur den registrerades rättigheter skall hanteras av den personuppgiftsansvarige är det uppenbart att det behövs ett antal stödfunktioner i systemet som används för hantering av avtalsdokument. När väl den registrerade gör en förfrågan har man en begränsad tid på sig att svara vilket gör att företag måste förbereda sig innan förfrågan kommer. En viktig funktion är möjligheten att göra fritextsökningar efter personuppgifter i samtliga avtalsdokument som hanteras samt ett strukturerat sätt att hålla reda på vilken typ av personuppgifter (exempel e-postadresser) som förekommer.