Hur kan ditt städföretag bli snabbare på att ta fram avtalsförslag som kan e-signeras av kund och utifrån det signerade avtalsdokumentet enkelt få fram hur leveransen skall göras?
E-signering är snabbt och praktiskt för alla parter. Din kund slipper skriva ut på papper, signera för hand och skicka in via post. Ditt företag får en enklare administrativ hantering. Fler och fler städföretag använder molntjänster där avtalsdokument i form av en färdigifylld PDF kan laddas upp och e-signeras av kund. Denna typ av e-signeringstjänster löser avtalsaccepten från kund helt digitalt.
Samtidigt vet du att vägen till en bra leverans kräver många fler steg. Avtalsvillkoren i avtalsdokumentet beskriver hur leveransen skall göras. När väl kunden signerat skall avtalsinformation vidare till de personer inom ditt företag som ansvarar för leveransen. Vad är det egentligen ditt företag har överenskommit med kunden? När skall städtjänsten levereras? Till vilket pris? Vilka villkor gäller? För att hålla reda på denna information används ofta en mix av olika IT-lösningar, handpåläggning och en önskan av bättre stöd för att underlätta arbetet både före och efter signering.
Hur kan ditt städföretag behålla möjligheten till e-signering och samtidigt minska antal steg som krävs till en bra leverans?
Digitala avtalsmallar anpassade för städtjänster är lösningen. Moderna avtalstjänster ger ett brett stöd för hantering och ifyllnad av mallar direkt i webbläsaren.
I denna artikel listar vi det som är viktigt att tänka på för dig som funderar på att prova.
Sannolikt arbetar du med mallar redan idag. Och självklart är de anpassade för städtjänster. Ofta är mallarna kalkylark eller dokument i ordbehandlaren. Kanske finns även flera olika dokument som behöver användas tillsammans för att kunna få fram ett avtalsdokument?
Ett annat alternativ är att du använder en avtalstjänst där du både kan skapa avtalsutkast utifrån mallar och fylla i dem. Om det dessutom finns färdiga mallar som hanterar komplexiteten i städtjänster - då har du en bra start!
Det är inte heller ovanligt att företag kombinerar ovanstående så att avtalsförslag tas fram i ordbehandlare eller kalkylark som sedan hanteras vidare i en avtalstjänst.
Samtliga dessa lösningar använder "digitala avtalsmallar".
Jämför sedan era städtjänster med de mallar leverantören erbjuder.
En viktig faktor som ofta glöms bort när man utvärderar olika lösningar för avtal är hur ditt företags säljare jobbar. Eller mer generellt hur genomför ditt företag sin försäljning?
Försäljning kan ske i många olika situationer och genomföras av många olika personer på ditt företag. Hur försäljningen sker har betydelse för vilken stöd avtalstjänsten måste erbjuda.
Det är en fördel om mallarna hanterar RUT-avdrag. Det minimerar risken för fel och missförstånd som är krångliga och tidsödande att åtgärda i efterhand.
Städtjänster till företag är speciella på så sätt att ett kundföretag kan vilja köpa en mängd olika städtjänster från samma städföretag. Städföretag som har ett brett utbud av tjänster riktade till företag bör titta på nedanstående punkter.
Storstädning ser olika ut hos olika kunder och skiljer sig ofta åt per städtillfälle. På samma sätt är engångsuppdrag ofta unika och omfattar många olika städaktiviteter.
Många kunder köper städmaterial och olika typer av tillbehör via sitt städföretag. Avtalsmässigt kan detta räknas som en typ av avrop av material. Du behöver kunna göra en lista på de artiklar som kunden vill köpa, och även få ett ordergodkännande från kunden.
Många företag har ett företagsgemensamt kalkylark där själva kalkylen görs. Hur ofta uppdateras detta dokument? Vem uppdaterar dokumentet och hur säkerställer ni att rätt version används vid sälj? Om avtalsmallen har stöd för beräkning, verifiera då hur mallen är kopplad till priskalkylen. Du vill kunna ändra priser och formler i kalkylen oberoende av mallen, men samtidigt reglera när mallen ska använda sig av den uppdaterade kalkylen.
Det förekommer att mallar också innehåller allmänna villkor. Du bör till att börja med få klart för dig om olika allmänna villkor gäller för de olika städtjänster ditt företag erbjuder.
På många företag finns regler – eller policies – som måste följas innan ett avtal får skickas till kund. Det kan röra sig om obligatoriska granskningar som skall göras om en affär överstiger ett visst belopp eller att en godkänd kreditupplysning skall ha genomförts för kunden ifråga
Oavsett vilket avtal eller dokument som hanterats är det förstås en fördel – nästan ett krav idag – att ett färdigifyllt dokument, gärna i PDF-format, kan skickas till kund för e-signering efter det att alla kontroller genomförts. Glöm dock inte att även signering på papper fortfarande är vanligt förekommande.
Att kunna hantera avtalet efter det att kunden har accepterat det är en väsentlig del av att få affärerna att fungera effektivt. Vi går inte igenom i denna artikel hur en effektiv avtalshantering bör se ut utan lämnar det till en senare artikel. Vi listar dock nedan några delar som är viktiga.
Vår förhoppning är att den här artikeln är ett stöd när du kikar på om, och i så fall hur, du vill jobba med digitala avtal i din verksamhet. Och kanske har vi också bidragit med idéer på hur du kan utveckla säljprocessen med rätt avtalsstöd!?